Nghe hiểu mối liên hệ các ý trong bài thi TOEFL iBT

Một số câu hỏi thuộc dạng này:

· What is the likely outcome of doing procedure X before

procedure Y? (Nếu tiến hành quá trình X trước quá trình Y có thể

dẫn đến kết quả gì?)

· What can be inferred about X? (Có thể suy ra điều gì về X?)

· What does the professor imply about X? (Vị giáo sư có ngụ ý gì

về X?)

pdf4 trang | Chia sẻ: jinkenedona | Lượt xem: 1619 | Lượt tải: 0download
Bạn đang xem nội dung tài liệu Nghe hiểu mối liên hệ các ý trong bài thi TOEFL iBT, để tải tài liệu về máy bạn click vào nút DOWNLOAD ở trên
Nghe hiểu mối liên hệ các ý trong bài thi 
TOEFL iBT 
Một số câu hỏi thuộc dạng này: 
· What is the likely outcome of doing procedure X before 
procedure Y? (Nếu tiến hành quá trình X trước quá trình Y có thể 
dẫn đến kết quả gì?) 
· What can be inferred about X? (Có thể suy ra điều gì về X?) 
· What does the professor imply about X? (Vị giáo sư có ngụ ý gì 
về X?) 
Lời khuyên: 
Tư duy logic, khả năng suy luận và hiểu biết về lĩnh vực đang 
được đề cập sẽ là chìa khóa giúp bạn ghi điểm trong phần thi này. 
Như vậy để chuẩn bị tốt cho phần thi nghe, việc bổ sung kiến thức 
nền (background knowledge) có vai trò quan trọng không kém gì 
việc rèn luyện kỹ năng xử lý bài thi. 
Ví dụ: 
Professor: Ok, Neptune and it’ moons. Neptune has several 
moons, but there’s only … we’ll probably only worry about two of 
them, the two fairly interesting ones. The first one’s Triton. So you 
have this little struggle with the word Titan which is the big moon 
of Saturn and the name Triton which is the big moon of Neptune. 
Triton it’s the only large moon in the solar system to go 
backwards, to go around is what we call its parent planet, in this 
case Neptune, the wrong way, Ok? Every other large moon orbits 
the parent planet in the same counterclockwise direction… same as 
most of other bodies in the solar system. But this moon …the 
reverse direction, which is perfectly OK as far as the laws of 
gravity are concerned. But it indicates some sort of peculiar event 
in the early solar system that gave this moon a motion in contrast 
to the general spin of the raw material that it was formed from. 
The other moon orbiting Neptune that I want to talk about is 
Nereid [NEER ee ihd]. Nereid is, Nereid has the most eccentric 
orbit, the most lopsided elliptical type orbit for a large moon in the 
solar system. The others tend more like circular orbits. 
… Does it mean that the planet Pluto and Neptune might have been 
related somehow in the past and then drifted slowly into their 
present orbits? If Pluto … did Pluto ever belong to the Neptune 
system? Do Neptune’s moons represent Pluto type bodies that have 
been captured by Neptune? Was some sort of …was Pluto the 
object that disrupted the Neptune system at some point in the past? 
It’s really hard to prove any of those things. But now we’re staring 
to appreciate that there’s quite a few junior Plutos out there. Not 
big enough to really call a planet, but large enough that they’re 
significant in history of the early solar system. So we’ll come back 
to those when we talk about comes and other small bodies in the 
fringes of the outer solar system. 
Question: 
What does the professor imply about the orbits of Triton and 
Nereid? 
They used to be closer together 
They might provide evidence of an undiscovered planet 
They might reverse directions in the future 
They might have been changed by some unusual event 
Key: They might have been changed by some unusual event 
Giải thích: 
Trong các câu hỏi dạng này bạn sẽ phải dùng thông tin từ những vị 
trí khác nhau trong bài nghe. Ở ví dụ này, vị giáo sư miêu tả the 
orbit of Triton and Neird. Trong cả hai trường hợp ông đều nói 
đến những trường hợp có thể xảy ra trong hệ mặt trời trước kia, 
những trường hợp mà có lẽ đã làm thay đổi hay phá vỡ những quỹ 
đạo của chúng. Như vậy đáp án chính là phương án lựa chọn thứ 4: 
“They might have been changed by some unusual event.” 

File đính kèm:

  • pdfnghe_hieu_moi_lien_he_cac_y_trong_bai_thi_toefl_ibt_6392.pdf